תוסיפו קצת טבע לחיים • ירוק בירקון

יוסי ברויער No Comments on תוסיפו קצת טבע לחיים • ירוק בירקון
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

  • מסלול הטיול: מפארק אפק ועד טחנת הקמח אבו רבאח
  • אופן הטיול: רגלי. ניתן לחזור באותה דרך או להשאיר רכב בנקודת הסיום (מתחם מקורות הירקון)
  • משך הטיול: 3-5 שעות.

אנו מציעים לכם ללוות את הירקון לאורכו ממזרח למערב, לראות איך הירקון השפיע על האדם (אורח חיים, תעסוקה, התיישבות) ולא פחות מזה איך האדם השפיע על הירקון (כבישים, רכבות, איזורי מסחר, שאיבת מים).

 אל פארק אפק – אנטיפטריס שבגן לאומי ירקון ניתן להגיע דרך מחלף קסם שעל כביש 5, לפנות לכיוון ראש העין "הישנה" וקיבוץ עינת. ברמזור השני פונים ימינה אל הגשר שמעל כביש 6. בסיום הגשר השלט החום יכוון אותנו אל פארק אפק. שם נעבור את הקופה, ניקח דף הסבר ונחנה.

נפתח את מסלולינו בפארק אפק המציע לנו 5000 שנות היסטוריה ולמרגלותיו נובעים מעיינות הירקון. בראש התל ניצב המבצר העות'מאני בינאר באשי, ובתוכו נראה שכבה קדומה של בית מושל בתקופה בה שלטו המצרים באיזור. את שרידי העיר אנטיפטריס, שבנה הורדוס המלך, הבנאי האדיר על שם נראה רק בחלקו של הקארדו, הרחוב המרכזי של העיר ההלניסטית והרומית. בלי מאמף נוכל לראות את החנויות מצידי הקארדו המשוקם בימים אילו. מן הכניסה המערבית למבצר אפשר ליהנות מתצפית מרהיבה על אזור אגן הירקון ודרום השרון. ניתן גם לצפות על אזור מעיינות הירקון שמנוהל ע"י חברת "מקורות" וכיום יבש ברובו ומכוסה צמחייה ירוקה בשל ירידת מפלס מי התהום. מנקודה זו זורם לו נחל הירקון כ-27.5 ק"מ עד שפכו לים התיכון.

מכאן נמשיך לכיוון מתחם מקורות הירקון דרך שביל מוסדר היוצא מהשער הצפון-מערבי של פארק אפק. בדרך נפגוש בבריכות מים מדהימות ביופיין, שמהוות חלק מאפיקו הנקי של נחל הירקון. אחת הבריכות מכונה בריכת הנופרים וייחודה בצמח הנופר הצהוב, המקשט את פני המים בעליו הירוקים ופרחיו הצהובים. הנופר פורח בחודשים אפריל-ספטמבר. זה מין שכמעט נכחד מהירקון והושב בשנות ה- 90 של המאה שעברה לירקון. כיום הוא מפוזר בכל חלקו הנקי של הנחל. עוד כמה מאות מטרים נגיע לפשפש של חלקו השני של הגן הלאומי, מתחם מקורות הירקון. בגן זורם החלק הנקי של הירקון, המרכז סביבו בעלי-חיים רבים וצמחיית נחלים עשירה. לאור צמצום המים המגיעים לירקון באופן טבעי, המים הזורמים נקנים בכסף על ידי רשות הטבע והגנים כדי לאפשר שימור החיים בנחל. בחלק זה של הנחל ניתן למצוא עדיין את דג לבנון הירקון. לבנון הירקון, דג כסוף קטן המגיע לאורך7 ס"מ ומשקלו כ-15 גרם, הנו מין של דג ממשפחת הקרפיונים השוכן בנחלי ישראל בלבד. מין זה בעל רגישות גבוהה במיוחד לזיהום ועל כן, גורלו תלוי במצבם ובאיכות המים של נחלי החוף. בשל הפגיעה הקשה בנחלים אלו הצטמצמה אוכלוסייתו בצורה משמעותית, והוא נמצא בסכנת הכחדה . בנחל הירקון נותרה אוכלוסייה קטנה של דגי לבנון הירקון, וזאת רק בחלק העליון והנקי של הנחל. שאר חלקי הנחל אינם בעלי איכות מים כדי שיוכל לבנון הירקון לשרוד בהם.

בעיה נוספת המאיימת על אוכלוסייתו של הלבנון ועל החיים בנחל בכלל, היא המחסור במים. כמות המים בנחל הצטמצמה במהלך השנים בעיקר בשל שאיבת מי התהום שפגעו בשפיעת מעיינות הירקון. רשות הטבע והגנים, רשות נחל הירקון ואוניברסיטת ת"א, פועלים במאמץ משותף להצלת לבנון הירקון ולשם כך, נעשים מאמצים לאספקת מים שפירים לנחל באופן סדיר, העמקת בריכות והגבהת סכרים להגדלת גוף המים. נלך לאורך הנחל ונעבור על יד טחנת הקמח אל-מיר, שהופעלה כאחיותיה לאורך הנחל בעזרת כוח המים, נחצה גשר מתכת ונמשיך צפונה בשביל ישראל לאורך הנחל. בדרך נחלוף על פני בית הבטון: המבנה הראשון בארץ ישראל שנבנה מבטון מזוין. זהו בית המשאבות של חברת ההשקיה "פלשתינה", שנוסדה בשנת 1912 על-ידי בצלאל יפה, במטרה לספק מים לפרדסי הסביבה. בעברה המערבי של הטחנה ישנו גשר המוביל אותנו ל"שביל הרומנטי". הליכה בשביל תוביל אותנו לבית הבטון", מבנה הבטון שהוקם בארץ ישראל.

נמשיך עם השביל ונחלוף במינהרה מתחת לכביש 5, ונמשיך לאורך הנחל מערבה. בחלק זה של הנחל יתכנו קטעים יבשים בשל מחסור במים. נחצה מתחת לכביש 40, נחלוף על פני פרדסים ונגיע לטחנת הקמח, שממוקמת בפיתול הנחל, זו טחנת הקמח אבו- רבאח: אחת מ- 5 טחנות קמח שנבנו לאורך הירקון. טחנה זו הוקמה במאה ה- 19 על-ידי השיח' אבו רבאח, על גבי שרידים קדומים יותר, ופעלה עד מלחמת השחרור.

טחנת הקמח אבו רבאח (צילום: avishai teicher – ויקיפדיה)

אם השארתם רכבכם בפארק אפק – תוכלו לשוב בצעדים מהירים אל הפארק ולהנות ממנוחה בצל האקליפטוסים ולמרגלות האגם. המעוניינים לשכשך את רגליהם בנחל הקטן מוזמנים לעשות זאת. למי שיוותר כוח לעשות את מסלול הכושר המשעשע עם בני המשפחה, או לשאול כדור פינג – פונג או כדורסל ולשחק במתקני הספורט – בהחלט כדאי לאזור מעט כוח ולחכות שמארגני הפיקניק יקראו לו.

לפרטים נוספים התקשרו 3639*.

הכניסה לשני מתחמי גן לאומי ירקון בתשלום (כרטיס אחד לשני החלקים)

מנויי רשות הטבע בחינם.

(צילום תמונה ראשית: ויקיפדיה)



0 תגובות